Access to four new Chinese Republican newspaper titles

Princeton, January 9, 2023.

Princeton users now have access to four new Chinese Republican newspaper titles:

Xin Wen Bao (Sin Wan Po) = 新聞報, 1893-1949
Along with Shen Bao, this early Shanghai newspaper was one of the most widely circulating Chinese newspapers in Shanghai during the Republican period. The newspaper was established by Chinese businessmen in Shanghai, with the British businessman A.W. Danforth as general director, and Cai Erkang as Editor-in-chief. The newspaper includes the famous literary supplement Kuai Huo lin 快活林 (published from 1914, from 1932 published as Xin yuan lin 新园林). The supplements are part of the database.

Shengjing shibao (Shengjing Times) = 盛京時報 (1906-1944)
In 1906 this Japanese-owned Chinese newspaper was established in Fengtian (today's Shenyang) by the Japanese journalist Nakajima Masao. It was the highest circulation Chinese language daily newspaper and the most important instrument of Japanese press influence in Manchuria and so is a major news resource on events in North-East China.

Yi shi bao (Social Welfare) = 益世报 (1915-1949)
The newspaper was founded by the Belgian priest Frédéric-Vincent Lebbe in Tianjin on October 1st, 1915.  On September 15, 1937, it was forced to suspend publication until December 8, 1938, when it resumed in Kunming. On March 24, 1940, it relocated to Chongqing, and after the Second Sino-Japanese War, it resumed publishing in Tianjin on December 1st, 1945, until its closure in January 1949.

Shenzhou ribao (The National Herald) = 神州日报 (1907-1946)
Established in Shanghai in 1907 this newspaper is among the first larger revolutionary newspaper published in China and was shortly among the most widely sold newspapers in Shanghai. After the foundation of the Chinese Republic the newspaper lost some of its republican fervor. The newspaper changed hands several times and was later acquired by Yuan Shikai. Its publication was interrupted between 1926 and 1937 and again between 1941 and 1945 and finally seized publication in 1946.

All four newspapers are part of Shanghai Library’s Quanguo baokan suoyin 全国报刊索引.

Please note that they are not full-text searchable and can only be searched on the article title level. However, advertisements and images are individually indexed.

Access to these resources is available on and off campus.


Library Contact